Wednesday 28 November 2012

modul 2) e- celik

 E- celik dalam konteks teknologi bemaksud keupayaan menggunakan teknologi dan mengetahui bila kita boleh @ tdk boleh menggunakannya dengan wajar. Ia sedikit sebanyak memberi impak di dalam dan luar talian. Antara aplikasi celik digital adalah seperti Web 2.0, Permesejan segera/IM, dan juga aplikasi dalam talian spt, e- perniagaan, e- kerajaan, e- pembelajaran, portal carian kerja, laman web rangkaian sosial dan juga laman web video sosial.

  • web 2.0 merupakan generasi kedua internet. Antara alat yang popular dalam web 2.0 adalah FLICKR, ianya salah satu web perkongsian gambar dimana ia membolehkan kita memuat naik gambar,tag gambar, menulis komen dan ianya juga meyediakan privasi kepada gambar2 tersebut
          
  • permesejan segera@ IM pula merupakan kaedah yang sangat digemari remaja kini. Ini kerana hak dan privasi di jaga melalui bilik sembang peribadi dan salah satu cara berkomunikasi yang berkesan.
            
  • manakala aplikasi dalam talian spt portal carian kerja pula membantu memudahkan lagi pekerjaan seharian kita contohnya jobstreet.com membantu memudahkan kita mencari kerja kosong.
        

Seterusnya,dengan mempelajari modul 2, seseorang dapat mengenal pasti samada laman web yang dilayari selamat ataupon tidak. Ia boleh dirujuk pada URL laman web yang jika bermula dengan "https", ia bermaksud laman web itu lebih selamat kepada pengguna :))



selain itu,antara laman web yang mungkin kita tidak boleh percaya sewenang-wenangnya adalah apabila 
  • mesej yang diterima adalah dari orang yg kita xkenali.(xpernah tgk o even borak)
  • laman web yang yang menjual produk tdk spt yang kita jangkakan
  • kita sendiri dimintA MEMBERI butir kad kredit @ maklumat peribadi yg tdk sepatotny.
So, harapnya semua berhati2 dalam melakukan sebarang transaksi lagi2 secara online..mklum saja kini banyak transaksi online spt cendawan tumbuh slps hjan, contohnya lazada, n lain2 iklan online. Pastikan ade ikon " ibu kunci" pada skrin utk menjamin urus niaga tersebut selamat ^-^


No comments:

Post a Comment