Wednesday 28 November 2012

modul 8) e- kebertanggungjawaban


e- kebertanggungjawaban adalah berkaitan dengan tanggungjawab kita sebagai pengguna dan juga tingkah laku yg perlu dijaga semasa mencari maklumat ataupun semasa berkomunikasi. Ia juga termasuk dalam integriti diri kita dalam memikirkan dan melakukan samada betul @ salah tindakan yg kita lakukan.

Antara aspek utama kebertanggungjawaban adalah tanggungjawab kita untuk menghormati pencipta harta intelektual dan hak mereka. Ini kerana jika dilihat kini bilangan penjual dan pembeli barangan cetak rompak adalah semakin meningkat. Ini juga boleh dikaitkan dengan kemajuan teknologi kita di Malaysia di mana kita terlampau senang untuk mengakses sesuatu laman web dan mampu menghasilkan filem seperti yang asli dan pengguna juga sudah pastilah akan mencari yang murah dan bersesuaian dgn kehendak mereka. Faktor ingin mencari barangan murah inilah yg menyebabkan terjadinya salah laku membeli barangan cetak rompak. selain itu web seperti web lagu yg percuma dgn hanya mendownload shja telah membenarkan gejala tdk sht ini semakin berleluasa.

- Contoh barangan cetak rompak yg telah dirampas pihak berkuasa


keratan akhbar tentang hak intelektual



 video "katakan tak nak cetak rompak" :)



Justeru, sebagai langkah mengelak diri kita dari disaman owner atau pembuat filem kita haruslah bijak. Contohnya jika ingin mengambil sebarang petikan yang datang dari pihak lain, haruslah memberi penghargaan pada phk tersebut dgn memetik namanya sebagai rujukan.

contoh intext citation :)



Seterusnya, kita juga bertangungjawab untuk tidak melakukan "plagiarisme". Plagiarisme bermaksud perbuatan menipu yg mana melibatkan menpencuri hasil kerja org lain dan kemudian menipu tentangnya.

Contoh kegiatan plagiarisme adalah spt:
  1. mengambil hasil kerja org lain dan menjadikan sbg hasil kerja kita
  2. mengambil ideA / kata2 org lain tanpa memberi pengiktirafan pdanya
  3. gagal meletakkan tanda petik pada sesuatu petikan
  4. memberi maklumat slh mengenai sumber petikn
  5. menyalin semua struktur ayat dari dalam petikan
vid ni supaya kita xterjebak dgn aktiviti plagiarism, he tell us why we should not used plagiarism :)
enjoyed it ya ! :)
 
Antara langkah awal kerajaan bagi mencegah remaja kini dari melakukan gejala tdk sihat ini adalah dengan memberi didikan di peringkat universiti. Contohnya pelajar bisnes di UITM adalah diwajibkan mengambil kos BEL 311 semasa semester 3  bagi mempelajari bagaimana plagiarisme di kesan dan cara untuk mengelak diri dari menjadi salah seorang daripadanya :)

No comments:

Post a Comment