Wednesday 28 November 2012

modul 4) e- keselamatan

e- keselamatan ini adalah langkah dan amalan terbaik Netizen untuk menjaga keselamatan diri dan rangkaian mereka. Ini kerana internet kini terdapat pelbagai ancaman dan virus. Ancaman internet boleh wjud dalam pelbagai bentuk. Contohnya:
  • pencuri identiti

  • phishing E- mel- merupakan emel yang seakan sama dengan emel dari syarikat yang betul tetapi boleh dibezakan dengan melihat URL nya, bermula dengan "https" ataupon tidak 

  • hacker dan cracker- dimana hacker hanya memasuki sistem tanpa pengetahuan tnpa berniat untuk merosakkannya manakala cracker pula memasuki dan merosakkan sistem tanpa pengetahuan owner nya.

  • penghendap siber

  • pembulian siber


antara vid langkah keselamatan yg boleh di ikuti adalah spt vid ni :) sgt membantu :p


                                        

Justeru, dengan mempelajari modul 4 ini, kita bolehlah mengelakkan diri dari melakukan tingkah laku yg tidak beretika spt, memuat turun perisian cetak rompak, mencetak pelbagai fail peribadi,dan lain2 yg menyalahi etika dan peraturan kerana kesan yg mungkin timbul adalah pelanggaran keselamatan ataupon ianya meningkatkan cetak rompak.

selain itu juga, antara keselamatan yang dititikberatkan semasa ingin memadamkan data dari komputer kita secara kekal adalah 
  1. buka komputer@ laptop 
  2. keluarkan pemacu keras
  3. hapuskan pemacu keras
  senang kan? selamat mencuba guys ! :)

No comments:

Post a Comment